[voikko] Voikko PowerPC:lle

Lauri Nurmi lanurmi at iki.fi
Sat Mar 28 13:19:20 EET 2009

ti, 2009-03-17 kello 17:48 +0200, Lauri Nurmi kirjoitti:

> Voikon kääntäminen universaalibinääriksi on työn alla silloin kun
> vapaa-aikaa riittää, mutta on osoittautunut mm. glibin vuoksi
> hankalammaksi hommaksi kuin voisi kuvitella.
>
> Tavoitteenani on saada aikaan automatisoidusti käännetty universaali
> versio järjestelmän yleisestä oikolukukomponentista.  Riittävän uusi OOo
> osaa hyödyntää järjestelmän oikolukua, mutta tavutusta järjestelmän
> oikoluku ei taida osata tarjota.

Tuli mieleeni pari päivää sitten, että voisin koittaa ylittää aidan
matalammasta kohdasta ja tehdä toistaiseksi pelkän 10.4-yhteensopivan
PPC-binäärin. Se olikin odotetusti varsin helppoa.

Beta-versio on ladattavissa osoitteesta
<http://www.nbl.fi/~nbl3392/voikko/ppc/>. Kyseessä on siis järjestelmän
oikolukukomponentti, ei mitään OOo:iin erityisesti liittyvää.

Periaatteessa tämä binääri voisi toimia kaikissa 10.4/10.5/PPC/Intel-
yhdistelmissä, ja olen kiinnostunut kuulemaan onko näin myös
käytännössä. Mukana oleva sanasto ei ole uusin versio, ja on mahdollista
että vanhastakin puuttuu jotain osia.

Paketissa on build.sh-skripti, josta näkee miten kirjastot on käännetty.
Päädyin linkittämään kaiken staattisesti, koska se yksinkertaistaa
asioita, ja lienee lisenssien puolestakin mahdollista. Paketissa on myös
VoikkoSpellServiceen tehdyt muutoksen diffinä, mutta ne ovat sen verran
spesifisiä juuri tälle binäärijulkaisulle, ettei niitä kannattane
laittaa SVN:ään ainakaan kokonaan, ainakaan vielä.