[voikko] Voikko PowerPC:lle

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sat Mar 28 19:51:10 EET 2009

On Saturday 28 March 2009, Lauri Nurmi wrote:
> [...]
> <http://www.nbl.fi/~nbl3392/voikko/ppc/>. Kyseessä on siis järjestelmän
> oikolukukomponentti, ei mitään OOo:iin erityisesti liittyvää.
>
> Periaatteessa tämä binääri voisi toimia kaikissa 10.4/10.5/PPC/Intel-
> yhdistelmissä, ja olen kiinnostunut kuulemaan onko näin myös
> käytännössä. Mukana oleva sanasto ei ole uusin versio, ja on mahdollista
> että vanhastakin puuttuu jotain osia.
>
> Paketissa on build.sh-skripti, josta näkee miten kirjastot on käännetty.
> Päädyin linkittämään kaiken staattisesti, koska se yksinkertaistaa
> asioita, ja lienee lisenssien puolestakin mahdollista.

Kyllä staattinen linkitys on sallittu, kunhan kaikkien linkitettyjen
komponenttien lähdekoodi ja kääntämiseen käytetyt skriptit on yksilöity ja
saatavilla GPLv3-lisenssillä. Näin kaiketi onkin, tosin en pysty asiaa
varmistamaan, koska en keksinyt, miten tuon dmg-paketin saisi purettua
Linux-koneessa.

> Paketissa on myös
> VoikkoSpellServiceen tehdyt muutoksen diffinä, mutta ne ovat sen verran
> spesifisiä juuri tälle binäärijulkaisulle, ettei niitä kannattane
> laittaa SVN:ään ainakaan kokonaan, ainakaan vielä.

Oletko kokeillut muistivuotokorjausta, josta kirjoitin tässä viestissä:
  http://lists.puimula.org/pipermail/voikko/2009-February/001001.html

Tuo korjaus ei vielä ole SVN:ssä, koska en ole saanut vahvistusta sen
toimivuudesta. Järjestelmän oikolukukomponentti voi olla ymmärtääkseni varsin
pitkäikäinen prosessi, joten muistivuoto voi siinä kuluttaa merkittävästi
muistia, jos kone on pitkään yhtäjaksoisesti käytössä.

Sitten kun tuo komponentti on mielestäsi julkaisukunnossa, voin lisätä linkin
sivulle http://voikko.sourceforge.net/ports.html
Julkaisu on mahdollista, vaikkei koodimuutoksia olisi saatu SVN:ään.