[voikko] Enchant, komentoriviltä vai API:n käyttöön?

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Fri Sep 4 17:23:42 EEST 2009

On Friday 04 September 2009, Tapio Lehtonen wrote:
> Komento enchant tai ainakin sen man-sivu tuntuu kovin niukalta.
> Esimerkiksi ei lainkaan ilmene, mistä enchant katsoo mitä kieltä
> pitäisi oikolukea.

Man-sivu on tosiaan aika pahasti puutteellinen. Joka tapauksessa kieli
valitaan valitsimella -d:
 enchant -a -d fi
 enchant -a -d en

> Tarkoitukseni on muokata Debianin
> oikolukujärjestelmää siten että suomenkieli oikoluettaisiin Voikolla.
> Maa-asetusto siellä voi olla mitä vaan, jolloin enchant ei toimisi
> (arvaan sen katsovan jostain kohtaa localea mikä kieli on
> käytössä).
>
> Kekkasin Harrin vastauksesta että ~/.enchant/fi.dic
> on tiedosto johon suomenkielen sanalista pitäisi kirjoittaa, tuo ehkä
> on sanottu jossain voikon ohjeissa, mutten ole vielä löytänyt. Mutta
> menee kludgetukseksi jos koitan tämmöistä Debianin palvelimella saada
> toimimaan.

Enchantiin voisi yrittää saada mukaan tuen ispellin valitsimelle -p.

> Ryhdyin epäilemään, että enchanttia olisi tarkoitus käyttää API:n
> kautta ja PyEnchant löytyi, ja siihen näyttäisi olevan ohjeitakin.
>
> Kyselen nyt jotten lähde kehnolla tavalla ratkomaan ongelmaa, että jos
> haluan Voikkoa suomenkielen oikolukuun Debian-projektin puitteissa,
> onko järkevä ratkaisu tehdä Pythonilla ohjelma joka asettaa kielen
> suomeksi, etsii sanaluettelot ja mahdollisesti limittää ne yhteen ja
> sitten tuottaa väärin kirjoitettujan sanojen luettelon. Olisiko joku
> muu lähestymistapa tarkoituksenmukaisempi?

Itse varmaan käyttäisin PyEnchantia. Kannattaa harkita sitäkin, olisiko
muidenkin kielten oikoluku mahdollista saada toimimaan Enchantin kautta. Tästä
olisi varmasti paljon hyötyä, koska monille kielille on olemassa esimerkiksi
parempi hunspell-sanasto kuin aspell-sanasto. Enchant osaisi automaattisesti
käyttää parasta saatavilla olevaa toteutusta kullekin kielelle.