[voikko] VoikkoSpellService OS X 10.6:lle

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Jul 27 23:00:14 EEST 2010

On Tuesday 27 July 2010, Marko Wallin wrote:

> Hopeisen Omenan foorumilla on tuo ollut viime viikolta ja muutama
> henkilö kommentoi, että toimii, joten eiköhän tuonne sivulle voi linkittää.

Lisäsin linkin.

> VoikkoSpellServicellä ei ilmeisesti ole mitään versionumerointia, jonka
> tuolle paketille voisi antaa ja laittaa sen tietoihin info.plistiin?

Joo, ei ole ollut koska en ole itse uskaltanut tuota "julkaisukelpoiseksi"
todeta. Yksi puute on se, että sanojen lisääminen henkilökohtaiseen sanastoon
ei toimi tuon kanssa, tai ainakin olen jostain sellaista kuullut? Kaikki muut
oikolukujärjestelmät, joihin Voikko on liitetty, osaavat itse hoitaa käyttäjän
henkilökohtaisen sanaston ylläpidon. Eli tämän toteuttaminen vaatii hiukan
enemmän työtä, jos OS X:n oikolukupalvelu vaatii, että oikolukukomponentit
huolehtivat tästä itse.

Jos haluat ja ehdit julkaista tuosta numeroituja versioita, niin voin antaa
SVN commit-oikeudet.

> Tuo on periaatteessa varmaan aika sama, mutta nuo muutokset helpottavat
> projektin kääntämistä mm. polkujen osalta ja valmiin projektin
> lopputulosta. Targetin muuttaminen 10.4:ksi ja ppc:ksi on tarvittaessa
> helppoa projektin asetuksista.

Siinä tapauksessa taidan mergetä nuo projektitiedostojenkin muutokset.

> Vaihtoehtona on tietenkin XCode-projektin jakaminen OS X:n eri
> versioille, etenkin jos osxspelliä jatkokehitetään ja käytetään 10.6:ssa
> tulleita metodeita (oikoluku ja kieliopintarkistus samassa).

Vakavampaa jatkokehitystä ajatellen voisi tutkia myös Xspellä, laitoin tästä
Trac-tiketin muistiin keväällä:

  http://sourceforge.net/apps/trac/voikko/ticket/8

Tosin ilmeisesti tuokin on tehty 10.5:lle, eli jos haluaa niitä uusia metodeja
hyödyntää, niin siitä ei kovin paljon apua ole.

> Se ei tosiaan toimi ja lopettaa VoikkoSpellServicen toiminnan, joten
> päivitin tänään VoikkoSpellServicen version ja diffin kommentoiden tuon
> metodin pois. Koodin osalta kieliopintarkistuksessa oli korjattu vain se
> puuttuva parametri ja kääntäjän varoitus kääntämistä varten, kun
> ajattelin sen toimivan muuten oikein. Pitää ehtiessä katsoa jos sille
> jotain osaisi tehdä.

Kaikki kappaleen kielioppivirheet saa selville kasvattamalla
voikko_next_grammar_error_cstr-funktion viimeistä parametria nollasta ylöspäin
kunnes uusia virheitä ei enää löydy.