[voikko] VoikkoSpellService OS X 10.6:lle

Marko Wallin marko.wallin at iki.fi
Tue Jul 27 20:34:57 EEST 2010

7/27/10 5:48 PM, Harri Pitkänen kirjoitti:

> Luuletko, että tuota tarvitsee vielä testailla enemmän, vai voinko jo nyt
> linkittää tuonne sivulta http://voikko.sourceforge.net/ports.html ?

Hopeisen Omenan foorumilla on tuo ollut viime viikolta ja muutama
henkilö kommentoi, että toimii, joten eiköhän tuonne sivulle voi linkittää.

VoikkoSpellServicellä ei ilmeisesti ole mitään versionumerointia, jonka
tuolle paketille voisi antaa ja laittaa sen tietoihin info.plistiin?

> Voisin mergetä tuon diffin SVN:ään, siinä on paljon hyviä korjauksia. En pysty
> itse testaamaan tuon toimivuutta mitenkään, mutta pari kysymystä nousi mieleen
> sitä lukiessa:
>
>   - Readme-osuudessa mainitaan, että käytössä on libvoikko 3.0 mutta silti
> käytettäisiin malaga-kirjastoa. Varmaankin maininnat malagasta, glibistä ja
> gettextistä voisi poistaa tai ainakin mainita, ettei niitä tarvita itse
> spellservicessä, ainoastaan Suomi-malagan kääntämisessä.

Totta, pitääpä muokata sitä ja jättää mainitsematta selkeyden vuoksi,
kun vain libvoikkoa käytetään.

>   - MACOSX_DEPLOYMENT_TARGET = 10.5 tarkoittanee sitä, että noilla muutoksilla
> projekti ei enää käänny 10.4:ssä. Minun puolestani tuollainen muutos voidaan
> kyllä tehdäkin, mutta jos joku vielä haluaa kääntää tätä ohjelmaa 10.4:lle,
> niin siinä tapauksessa voisin mergetä vain koodiin tehdyt muutokset (jotka
> vaikuttavat kaikki bugikorjauksilta) ja jättää projektitiedostot toistaiseksi
> ennalleen.

Tuo on periaatteessa varmaan aika sama, mutta nuo muutokset helpottavat
projektin kääntämistä mm. polkujen osalta ja valmiin projektin
lopputulosta. Targetin muuttaminen 10.4:ksi ja ppc:ksi on tarvittaessa
helppoa projektin asetuksista.

Vaihtoehtona on tietenkin XCode-projektin jakaminen OS X:n eri
versioille, etenkin jos osxspelliä jatkokehitetään ja käytetään 10.6:ssa
tulleita metodeita (oikoluku ja kieliopintarkistus samassa).

> Kieliopin tarkistuksen osalta korjausten jälkeenkin koodi vaikuttaa
> sellaiselta, ettei se nähdäkseni toimi oikein.

Se ei tosiaan toimi ja lopettaa VoikkoSpellServicen toiminnan, joten
päivitin tänään VoikkoSpellServicen version ja diffin kommentoiden tuon
metodin pois. Koodin osalta kieliopintarkistuksessa oli korjattu vain se
puuttuva parametri ja kääntäjän varoitus kääntämistä varten, kun
ajattelin sen toimivan muuten oikein. Pitää ehtiessä katsoa jos sille
jotain osaisi tehdä.

// Marko