[voikko] voikka ja TeXWorks

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed May 12 21:43:25 EEST 2010

Hei!

On Wednesday 12 May 2010, Till Paala wrote:
> onko kukaan saanut voikkoa toimimaan TexWorksin kautta?

Enpä usko että on, valitettavasti.

> Ohjelma käyttää
> näköjään hunspelliä, ja pyydetään lisätä .aff ja .dic -loppuiset
> tiedostot tiettyyn kansioon. Mutta voikko ilmeisesti on eri muodossa?

Kyllä, Voikon sanasto on täysin erilaisessa muodossa.

> Voikko on kyllä (oletettavasti) toiminut hyvin Ubuntussa TexWorksin
> kanssa, mutta nyt Mac OSXillä en tietä enää miten sitä saa toimimaan.

Myös Ubuntun TexWorks käyttää Hunspelliä, joten siinäkään Voikko ei toimi.

TexWorksin kehittäjät haluaisivat kyllä siirtyä käyttämään Hunspellin sijasta
Enchantia, jonka kanssa Voikkokin toimisi. Valitettavasti Enchantin huonohko
Windows-tuki haittaa asiaa:

  http://tug.org/pipermail/texworks/2009q4/001812.html

> Oikeastaan minua kiinnostaa suomenkielinen oikoluku, onko muita
> olemassa, jotka ovat tehneet suomenkielisiä sanakirjoja hunspellille?

Suomenkielisiä Hunspellissä toimivia sanastoja on tehty ainakin kolme
toisistaan riippumatonta toteutusta, eikä mikään niistä ole kovin hyvä:

- Kymmenisen vuotta sitten kehitetty Ispell-sanasto (Vermeer, Virtanen) on
muunnettu Hunspellin ymmärtämään muotoon, ja se löytyy mm. Ubuntusta paketista
myspell-fi. Se tunnistaa ehkä noin 80-90 prosenttia sanoista, eli se voi olla
juuri ja juuri siedettävä käyttää jos mitään muuta ei ole käytettävissä ja
teksti on pakko saada oikoluetuksi.

- Jukka Nikulaisen Myspell-sanasto, joka ei tunnista lainkaan taivutettuja
sanoja.

- Hunspell-fi-projektin Hunspell-sanasto, jota kehitimme noin puoli vuotta
ennen kuin luovutimme. Tuo sanasto jäi monilta osin niin puutteelliseksi,
ettei se ole käytännössä käyttökelpoinen.