[voikko] Chrome

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Oct 5 20:04:19 EEST 2010

Hei!

On Tuesday 05 October 2010, Marcus Westermark wrote:
> Itse ajattelin projektin antavan tukea lähinnä suomenkielen käyttäjille?
> Antaako Voikko sitten tukea Chromium -selaimelle vai onko ainoastaan
> Firefox riittävän avoin näin puritaaniselle liikkeelle?

Meillä ei ole tällä postituslistalla varsinaista käyttäytymisetikettiä, mutta
minusta "puritaaninen liike" kuulostaa vähän ikävältä...

Chromium-selainta on ehdottomasti tarkoitus tukea. Yritin jo keväällä
järjestää asian, mutta valitettavasti homma kaatui siihen, että Chromiumin
kääntäminen lähdekoodista vaatii linkitysvaiheessa poikkeuksellisen paljon
muistia. Omassa työkoneessani on muistia 2 gigaa, eikä se riittänyt. Ei tässä
ole kyse sen kummemmasta "puritanismista" tai muusta salaliitosta Chromiumin
käyttäjiä vastaan.

Elias oli vastauksessaan oikeassa Chromen suhteen. Se on suljettu variantti
Chromiumista, joten sen oikolukumahdollisuuksiin meillä ei ole mitään
mahdollisuutta vaikuttaa. Ilmeisesti Chromium tukee OS X -järjestelmän
oikolukupalvelua, joten Mac-käyttäjät varmaankin pystyvät jo nykyäänkin
käyttämään Voikko-oikolukua myös Chromiumissa.

Jos Chromium-oikoluku vielä kiinnostaa, niin minulla on kyllä mahdollisuus
varata marraskuulta aikaa sen kehittämiseen. Mutta jonkun pitäisi sponsoroida
minulle riittävä kehitysympäristö, en pysty sitä omalla koneellani tekemään.
Käytännössä riittäisi SSH-yhteys koneeseen, jossa on riittävästi muistia ja
vapaata levytilaa, ja ajan tasalla oleva Linux-käyttöjärjestelmä.