[voikko] Virtualisointi

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed Oct 27 07:55:46 EEST 2010

On Tuesday 26 October 2010, Teemu Likonen wrote:
> Minulla on edelleenkin tarkoituksena tutkia sointi-johdoksen aiheuttamia
> haitallisia yhdyssanatapauksia ja ei_ysj-lipun vaikutuksia. Yritän ensi
> viikonloppuna ihan tosissani.

Ehdin jo tehdä tuon muutoksen Suomi-malagaan. Siellä oli bugi, jonka johdosta
pelkkä lipun lisääminen ei riittänyt. Toki edelleen kannattaa testailla tätä
muutosta lisää.

>             ^^^^
>
> Olisiko kieliopin tarkistimeen mahdollista lisätä huomautusta ja
> korjausehdotusta rinnastuskonjunktion "vaan" virheellisestä käytöstä?
> Ehkä ei, mutta yllä olevassa tilanteessa pitäisi käyttää adverbia
> "vain". Kuten konjunktioilla yleensäkin, vaan-sanalla yhdistetään
> lauseita toisiinsa. Adverbi "vain" määrittää jotakin verbiä, ja sen
> merkitys on suunnilleen 'ainoastaan'.

Hyvä huomio, tämä on minulle varmaan aika tavallinen virhe. Toistaiseksi
meillä ei ole mitään mahdollisuutta löytää lauserajoja tekstistä, joten tätä
ei voi suoraan toteuttaa. Mutta jos on joitain hyvin tyypillisiä tilanteita,
joissa tämä virhe esiintyy (esim. "ja sitten/sinne vaan"), niin näille voi
kyllä tehdä kohdennetut tarkistukset.