[voikko] Muutamia huomioita perusmuotoon palauttamisesta

Jukka K. Korpela jkorpela at cs.tut.fi
Wed Jun 22 19:21:16 EEST 2011

2011-06-22 17:29, Harri Pitkänen kirjoitti:

> Näistä olen vähän epävarma, ja jätin ne toistaiseksi pois. Jos muiden mielestä
> näistä sanoista joku tai jotkut kannattaisi hyväksyä oikoluvussa, voin lisätä
> nekin.

”Kyberstrategia” voi jäädä päiväperhoseksi, mutta toisaalta morfologisen
analyysin pitäisi tunnistaa se yhdyssanaksi, ja suomen kielen
käsittelyssä on aika olennaista tunnistaa sellaisiakin yhdyssanoja,
joita ehkä kukaan ei ole koskaan aiemmin tunnistanut. Sen siis pitäisi
tunnistua kuten sanojen päiväperhosstragia tai verivaahterastrategia.
Suomessahan yhdyssana voi hyvin olla yhtä tilapäinen mutta
merkitykseltään läpinäkyvä kuin yksinkertainen sanaliitto. Tässä
tapauksessa alkuosa ”kyber” ei esiinny (ainakaan asiatyylissä)
itsenäisenä sanana, vaan se on lähinnä sanan ”kybernetiikka”
yhdyssanamuoto, mutta yhdyssanamuodothan ovat suomessa varsin tavallisia.

Haku lausekkeella ”+odote” rajattuna suomenkielisiin sivuihin antaa 140
000 osumaa, mukana myös hyvin virallisia tekstejä, joten sana on kyllä
vahvasti juurtunut kieleen myös itsenäisenä sanana (toki usein lappeen
Ranta taudin takia, mutta myös muutoin).

”+Valtavirtaistaminen” antaa 16 800 osumaa, ja olen kuullut sitä
käytettävän jo monia vuosia. Myös verbi ”valtavirtaistaa” on käytössä,
ja se mainitaan (ilman moitetta) mm. Kotuksen jutussa vuodelta 2006:
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=588

”Yrityskiihdyttämötoiminta” haisee vahvasti BS:ltä*, mutta ”kiihdyttämö”
on ollut käytössä jo muutamia vuosia. Vaikka se ei minusta olekaan kovin
fiksu ja vaikka sen käyttömäärät ovat aika pieniä, niin kyllä se
täytynee lukea nykyisin suomen kieleen kuuluvaksi, joskin harvinaisehkona.

* BS = Business Slang. Ei kai kukaan ajatellut muuta? :-=

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/