[voikko] www-sivujen tarkistus Webvoikolla

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sat Mar 5 22:18:26 EET 2011

On Saturday 05 March 2011, Jukka K. Korpela wrote:
> P-, li- ja td-elementtien lopputägit ovat vapaaehtoisia kaikissa muissa
> HTML:n muodoissa paitsi XHTML:ssä, joten vaatimus on aika kova. On erittäin
> tavallista jättää kyseiset lopputägit pois, eikä siitä seuraa
> periaatteellista eikä käytännöllistä monitulkintaisuutta.

Tästä vaatimuksesta on tosiaan mahdollista luopua, ei pitäisi tulla ongelmia.
Muutan tämän lähipäivinä.

> Tuo on tavallaan ymmärrettävää - ja on aika hyvä perustelu sille, miksi
> kappaleet pitäisi merkata p-elementeiksi - mutta aiheuttaa käytännön
> ongelmia. Mikään HTML:n määrittely ei varsinaisesti vaadi kappaleiden
> merkkaamista p-elementeiksi.

Toisaalta kieliopin tarkistusta niillä (kohtuullisen tiukoilla) säännöillä,
joita p-elementtien sisällölle sovelletaan, ei ehkä kannata tehdä sellaiselle
sisällölle, joka voi olla mitä tahansa tekstiä tai mahdollisesti vain
irrallisia sanoja.

Voisin laajentaa tarkistinta niin, että p-elementtien ulkopuolisille
tekstikappaleille tehdään sanapohjainen oikoluku muttei varsinaista kieliopin
tarkistusta. Tällöin käyttäjän toki olisi jotenkin hyvä nähdä, millä
säännöillä mikäkin osa sivusta on tarkistettu.

> Bugin luonteinen asia on se, että SOFT HYPHEN sanassa aiheuttaa sen, että
> Webvoikko ei lainkaan tunnista sanaa. SOFT HYPHEN on "aina" ollut sallittu
> HTML:ssä, mutta sen käyttö lienee alkanut yleistyä vasta viime aikoina, kun
> kaikki merkittävät selaimet ovat ruvenneet tukemaan sitä.
>
> Yksinkertaisinta olisi ignoroida SOFT HYPHEN kaikissa tilanteissa.
> Periaatteessa sitä voisi käyttää hyväksikin, mutta menisi aika vaikeaksi.

Tämän bugin huomasinkin pari päivää sitten testatessani erästä sivua. Tuo
yksinkertainen ratkaisu toimisi, mutta olen harkinnut, pitäisikö noiden
sanojen kohdalla kuitenkin tarkistaa, onko SOFT HYPHEN tavutuksen kannalta
kelvollisessa paikassa. Asiaan liittyen on olemassa vanha bugiraportti:

  http://sourceforge.net/tracker/?func=detail&aid=2943851&group_id=156731&atid=800960

Korjauksen toteuttaminen pelkkään oikolukuun ei pitäisi olla kauhean vaikeaa,
jos jätetään oikoluvun korjausehdotukset ja tavutus toistaiseksi nykyiselleen.