[voikko] Uusi sana-attribuutti Joukahaisessa: sitaattilaina

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Mon May 30 20:53:31 EEST 2011

On Monday 30 May 2011, Teemu Likonen wrote:
> Paljon järkeviä sanoja saatiin mukaan. Uusien sanojen seassa on
> kuitenkin "heitto-iskuista", jossa Malagan analyysin mukaan on
> erisnimi Heitto. Silti se tunnistetaan pienellä alkukirjaimella
> kirjoitettuna (heitto). En oikein ymmärrä.
>
> Minun testisanastossani näkyy seuraavat muutokset ovat SVN-r3928:n ja
> 3930:n välillä:

Nämä näyttäisivät pääosin olevan ihan hyviä muutoksia, vaikka muutama
kyseenalainenkin joukossa on mukana.

Tuo "heitto-iskuista" hyväksytään siksi, että viimeisten muutosten jälkeen
yhdyssana "heittoinen" + "kuinen" eli "heittois-kuinen" on muuttunut
hyväksyttäväksi. Kumpaankaan ei periaatteessa yhdysmerkki kuulu, mutta se
hyväksytään nyt molemmissa selventämään, kummasta sanasta on kyse.

Tästä herää kyllä se kysymys, miksi Joukahaisessa verbillä "heittää" on lippu
"inen-johdin aina sallittu"? En itse keksi mitään syytä, ja jos tuota lippua
ei olisi, ei myöskään olisi tätä ongelmaa.