[voikko] Piki-sana

Jukka K. Korpela jkorpela at cs.tut.fi
Tue Feb 11 07:29:41 EET 2014

2014-02-10 18:52, Harri Pitkänen kirjoitti:

> Yhdyssanojen rajoittaminen on normaalia kaupankäyntiä, kun halutaan parantaa
> oikoluvun tai muiden sovellusten laatua. Tässä menetetään muutamia
> teoreettisesti tai ajoittain käytännössäkin hyödyllisiä sanoja. Samalla
> voitetaan siinä, ettei esimerkiksi hyvin yleisesti käytössä olevaa sanaa
> "pienpuolue" enää tulkita piki-sanasta muodostetuksi yhdyssanaksi.

Mutta mitä tällä sitten voitetaan? Saadaan aikaan, että sanalla
"pienpuolue" on vain yksi jäsennys eikä kahta. Kumpikin jäsennys
jäsentäisi sen yhdyssanaksi, jonka jälkiosa on "puolue". Morfologisesti
jäsennyksillä on eroa (alkuosa on toisessa nominatiivissa, tai
oikeastaan kompositiivissa, toisessa taas genetiivissä), mutta mitä
merkitystä tällä on käytännössä? Kumpikin jäsennys merkitsee
hyväksyttävää sanaa, joka on substantiivi ja käyttäytyy
lauseenjäsennyksessä samoin. Erolla on merkitystä vasta, jos mennään
semanttisen analyysin puolelle, ja siellä voisi olla merkitsevää, että
piki-tulkinta on vähemmän "todennäköinen".

Haittana taas on, että suuri joukko vääriä negatiivisia eli aivan
oikeita sanoja (käytössä olevia tai suomen sananmuodostuksen
produktiivisuuden takia täysin mahdollisia) merkitään vääriksi.

Lippu, joka merkitsee 'ei voi esiintyä yhdyssanan alkuosana', olisi
suhteellisen harmiton, jos se koskisi vain genetiivimuotoa "pien".
Senkin osalta voi kysyä: jos "pienpuolue" jäsennetään sanaksi "piki + -N
+ puolue", niin onhan se väärä (tai ainakin erittäin epätodennäköinen)
tulkinta, mutta entä sitten? Mitä käytännön haittaa siitä syntyy?

Vastaavasti esimerkiksi sanalle "lokinsiipi" on kaksi mahdollista
jäsennystä sen mukaan, tulkitaanko alkuosa sanan "lokki" vai sanan
"loki" muodoksi. Jälkimmäinen tulkinta on käytännössä lähes mahdoton,
paitsi leikittelevässä, fingerporimaisessa kielessä, mutta entä sitten?
Jos se yritetään sulkea pois merkitsemällä, että "loki" ei voi esiintyä
yhdyssanan alkuosana, niin sitten "lokitiedosto" jne. merkitään
virheelliseksi (ellei sitä ole satuttu erikseen lisäämään sanastoon).
Eikä saavuteta mitään erityistä.

Itse asiassa Webvoikko tarjoaa nyt sanalle "lokinsiipi" kaksi
jäsennystä, mutta ne näyttävät identtisiltä: loki + n + siipi. Vasta
linkkejä seuraamalla selviää, että toinen "loki" onkin "lokki".

Yucca