[voikko] Paikannimet

Timo Tuominen timo.tuominen at forumvirium.fi
Wed Nov 26 11:33:52 EET 2014

On 26.11.2014 11.02, Jukka K. Korpela wrote:

> Nimiä on sen verran paljon ja niiden yhteydessä edellä kuvatut riskit
> ovat todellisia, joten sopivalta vaikuttaisi sellainen lähestymistapa,
> että nimet lisätään erilliseen sanastoon, jonka saa halutessaan mukaan.

Kiitos, tämä voisi olla oiva ratkaisu! Tutkin äsken vielä Joukahaista,
josta tosiaan löytyy joitain yleisiä Helsingin paikannimiä. Mainitsemasi
riski on kuitenkin varmasti todellinen, joten pitänee generoida oma
lisäsanasto sen sijaan että täyttäisi Joukahaisen erisnimillä.

> Olen kyllä sen verran tietämätön Voikon sielunelämästä, etten tiedä,
> onko siinä mahdollisuus määritellä sanoille jonkinlainen oletustaivutus
> sanan loppuosan mukaan. Silloin vain poikkeamat pitäisi käsitellä. Tosin

Tätäkin voisi selvittää. Jos Voikko ei tätä tue, voimme tosiaan
generoida jollakin skriptillä sanaston säännöllisesti taipuvista nimistä
ja tutkia poikkeuksia erikseen.

--

Timo Tuominen
Code for Europe Fellow 2014