[voikko] Bugi? Teonsanat ja LiitesanaPi

Jukka K. Korpela jkorpela at cs.tut.fi
Thu Oct 9 19:38:46 EEST 2014

2014-10-09 15:40, Hannu Väisänen kirjoitti:

> Tai oikeaa vanhaa kieltä:

”Vanha” on suhteellista. Vanhan kirjasuomen korpuksesta sellaisia sanoja
ei juuri tunnu löytyvän, varhaisnykysuomen korpuksesta (1800-luku)
jonkin verran. Kyseessä lienee jo ajanjakso, jolloin kihisevi-tyyppiset
verbinmuodot eivät enää olleet normaalia kieltä, vaan niillä
tavoiteltiin runollista tehoa – jolloin aika usein syntyi enemmän tai
vähemmän keksittyjä muotoja.

> Siis ainakin tiedostojen indeksoinnissa nämä muodot pitää hyväksyä
> (olivatpa ne oikeaa tai virheellistä vanhaa kieltä).

Kysymys on kai siitä, mitä tällaiset sanat todennäköisimmin ovat.
Edelleen olen sitä mieltä, että ”kihiseepi” olisi parasta luokitella
tunnistamattomaksi sanaksi. Jos ruvetaan arvailemaan, mitä se voisi
tarkoittaa, niin useimmiten kai kyse on kirjoitusvirheestä, esimerkiksi
piti kirjoittaa ”kihiseepä”. Jos tiedetään, että kyseessä runolliseksi
tarkoitettu tyyli, niin sitten voisi arvata, että on tarkoitettu sanaa,
joka nykykielessä on ”kihisee”.

Yucca