[voikko] FreeBSD ja voikko

Mikael Ikivesi mikael at ikivesi.net
Wed Sep 17 00:33:57 EEST 2014

Hei,

Otan yhteyttä Jaakko Heinoseen ja kysyn, mikäli hän ei nyt juuri
parhaillaan vakoile keskustelua tällä listalla. Olisi mahtavaa saada
ajantasaiset portit. Itse tarvitsen voikkoa kokoajan, joten
voin varmaan tehdä korjauksia, jos hän ei niitä halua niitä korjailla.
Oletan hänen kuitenkin olevan paljon paremmin ajan tasalla voikosta ja
FreeBSD:stä, joten olisi varmasti parempi, mikäli hän niitä ylläpitäisi.

On Sun, 14 Sep 2014 21:45:10 +0300
Harri Pitkänen <hatapitk at iki.fi> wrote:
> Tämä on varmasti tällä hetkellä hyvä korjaus, suurempaa vaivaa ei
> Malagan korjaamiseksi enää kannata nähdä. Uskoisin, että saamme
> VFST-morfologiaan perustuvan version Voikosta melko pian (ehkä jo
> tämän vuoden puolella) julkaistua, joten Malagaa ei enää jatkossa
> tarvita lainkaan.

Todella hyvä uutinen. Luultavasti kannattaa viimeistään julkaisun
jälkeen pyrkiä saamaan uudet portit ja toivottavasti sen sitten saisi
joskus FreeBSD:n viralliseen porttipuuhunkin.

> Kiitos, laitoin korjauksen gitiin. Enchantin Voikko-tuki on tosin
> nykyään mukana Enchantissa, joten tärkeintä olisi, että tuo
> "virallinen" versio toimisi:
>
>   http://www.abisource.com/viewvc/enchant/trunk/src/voikko/voikko_provider.c?view=markup

En ollutkaan huomannut. Toimii se, mutta on virallisesta portista
poistettu käytöstä, kun ei libvoikkoa ole tarjolla. Sitä ei tällä
hetkellä saa "make config"-dialogilla muutettua.
Jos voikko saataisiin jossain välissä tonne virallisiin portteihin,
niin silloin riittäisi enchanttia varten minimaalinen muutos, joka ei
varmaan olisi kenenkään mielestä ongelma.

> Onko sinulla 64-bittinen käyttöjärjestelmä? Silloin ehkä kannattaa
> kokeilla uudempaa LibreOfficea, tai ainakin tätä korjausta:
>
>   http://cgit.freedesktop.org/libreoffice/core/commit/?id=93152e2633c3da2b1993c69857baf11edada705

On 64-bittinen, mutta LibreOffice siis kääntyy ihan oikein ja toimii
hyvin. En törmännyt muihin ongelmiin, kuin ainoastaan tuon setsdkenvin
kanssa.

/usr/local/lib/libreoffice/sdk/config.guess antaa määritykseksi oikein
eli: amd64-unknown-freebsd10.0

/usr/local/lib/libreoffice/sdk/configure.pl kuitekin määrittelee ossin
kohdalla:
$main::operatingSystem = `$main::sdkpath/config.guess | cut -d"-"
-f3,4`;

Tulosta käytetään make komennon vaihtamiseen gmakeksi freebsd:llä
ja solariksella.

$main::OO_SDK_MAKE_HOME = "";
$main::makeName = "make";
if ( $main::operatingSystem =~ m/solaris/ ||
     $main::operatingSystem =~ m/freebsd/ )
{
    $main::makeName = "gmake";
}
$main::OO_SDK_MAKE_HOME_SUGGESTION = searchprog($main::makeName);
$main::makeVersion = "3.79.1";
$main::correctVersion = 0;

Tämä ei kuitenkaan toimi oikein, vaan scripti yrittää löytää make
komentoa gmaken sijaan. Koska tunnen hirveän huonosti Libreofficen
koodia, en uskaltanut ronailla muualta, vaan ainoastaan muutin kohdan:
$main::operatingSystem = `$main::sdkpath/config.guess | cut -d"-"
-f3,4`;

muotoon: $main::operatingSystem = "freebsd";

jonka jälkeen noi ENVit saa laitettua. Zipin polku vaan jossain välissä
muuttui uudelleen vääräksi ja siksi jouduin lisään tuon SDK_ZIP=zip.

Porttia varten tuon sdk:n setupin ei oikeastaan ole edes pakko
olla kunnossa, vaan tarvittavat ENVit pitäisi voida määritellä
portissa MAKE_ENVillä. Nykyään pitäisi pystyä tekemään portti myös
libreoffice-voikolle.

Mikael Ikivesi
http://ikivesi.net