[voikko] Moderatiivijohdokset -hkO automaattisesti kaikista adjektiiveista

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sat Jul 13 08:00:50 EEST 2019

Harri Pitkänen kirjoitti 12.7.2019 kello 23.03:

> Olen muuttamassa Voikon morfologiaa niin, että -hkO-johdokset
> (tyhmähkö jne.) muodostetaan automaattisesti kaikista adjektiiveista.

Mainiota. Varmuuden vuoksi kokoan Isosta suomen kieliopista:

  - adjektiivin komparatiivista eikä superlatiivista ei tehdä
    hkO-johdosta (vanha > vanhempi > *vanhemmahko (?); vanhin >
    *vanhimmihko (?))

  - hkO-johdoksista itsestään ei muodosteta yleensä komparatiivia eikä
    superlatiivia (vanhahko > *vanhahkompi, *vanhahkoin). Ainakaan kovin
    yleiskielistä se ei ole. Arkikielessä niitä siellä täällä näkyy,
    esimerkiksi Google löysi keskustelupalstalta yhden "vanhahkomman"

  - hkO-johdoksista ei muodosteta ominaisuudennimiä (vanhahko >
    *vanhahkous)

  - hkO-johdoksista voi johtaa sti-adverbeja (helpohko > helpohkosti).
    Joskaan kaikista ei taida tulla järkevää tai ainakaan kovin
    käyttökelpoista (vanhahko > vanhahkosti).

Lähde:

    "§ 294 hkO-adjektiivien muodostus ja merkitys"
    http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=294

--
///  OpenPGP key: 4E1055DC84E9DFF613D78557719D69D324539450
//  https://keys.openpgp.org/search?q=tlikonen@iki.fi