[voikko] Joukahaisen erisnimipolitiikka

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sun Mar 28 16:13:48 EEST 2021

Hannu Väisänen via voikko kirjoitti 28.3.2021 kello 15.31:

> Olen tehnyt LaTeX-paketin, nimeltään sattumalta voikkoindex, joka
> tekee saman, paitsi että se osaa muutta sanat perusmuotoon, niin että
> yllä olevat esimerkit voi kirjoitta
>
> \VXN{Matti}{Virtaselle} \VXP{Helsingissä}

Mahtavaa! Tuosta voi olla hyötyä monille, ehkä minullekin.

> Tämä kuitenkin edellyttää, että kaikkien tekstissä olevien henkilö- ja
> paikannimien pitäisi olla Joukahaisessa.
>
> Siis kysymys kuuluu, millaisia henkilö- ja paikannimiä voi laittaa
> Joukahaiseen?

Kauan sitten olimme sitä mieltä, että yleisimmät suomalaiset nimet ovat
ensisijaisia ja että ulkomaisista paikannimistä keskitytään lähinnä
valtioiden ja suurimpien kaupunkien nimiin. Muistat varmaan
kirjoittamani oppaan:

https://joukahainen.puimula.org/docs/sanaston_kehittaminen.html

Saa tuota ohjetta tietysti arvioida uudelleenkin, ja sitä voidaan
muuttaa, jos niin katsotaan. Erisnimet eivät nähdäkseni ole oikoluvun
laadun kannalta kovin suuri ongelma, koska ne käyttäytyvät yhdyssanoissa
eri tavoin kuin yleisnimet. Toisaalta kansainvälinen paikannimistö on
pelottavan laaja sana-avaruus, ettei siitä ihan helposti uskalla sanoa
mitään yleistä. Lonkalta heittäisin yleisen toiveen, että ei lisätä
sellaisia nimiä, jotka ovat lähellä suomen kielen sanoja tai nimiä.