[voikko] Parisataa Voikkoon?

Jukka K. Korpela jukkakk at gmail.com
Wed Oct 6 14:21:28 EEST 2021

ti 5. lokak. 2021 klo 22.53 Hannu Väisänen via voikko (
voikko at lists.puimula.org) kirjoitti:

> Huomasin, että Voikko hyväksyy muodot puolisataa/parisataa + laatusana,
> esim. parisataametrinen/puolisataametrinen. Minun kielikorvani sanoo,
> että tällaisissa sanoissa piäisi olla vain yksi a (joita Voikko ei
> hyväksy).
>
> Vanhojen sääntöjen mukaan ” Yhdyssana-asua [nykytermein: yhdysosamuotoa]
suositellaan – – milloin alkuosa palautuu tyyppiä nominatiivi + partitiivi
olevaan luku­sanaan *(kolmetoista, neljäkymmentä, seitsemänsataa),*
esim. *kolmi­toista­jäseninen,
neli­kymmen­vuotias, seitsen­sata­päinen, kymmen­tuhat­vuotinen. *Tosin
”pari” (tai ”puoli”) ei ole lukusana suppeassa merkityksessä, mutta
Nykysuomen sanakirjassa on hakusana ”parisatavuotinen”.

Oikofix ei näytä hyväksyvän tuossa esimerkkeinä mainittuja sanoja
kolmi­toista­jäseninen*, *seitsen­sata­päinen*, **kymmentuhatvuotinen *(eikä
ehdota niille korjauksia), Sen sijaan *neli­kymmen­vuotias *kelpaa. Tässä
näyttäisi olevan aihetta vähän
laajempaankin yhdyssananmuodostuksen arviointiin. Nuohan ovat vanhan
kannanoton mukaan siis jopa suositeltuja asuja.

Vanhaa sääntöä ei ole missään vaiheessa kumottu, mutta sitä ei toisaalta
enää tuoda esillekään, ja siihen on tehty joitakin lievennyksiä.
Tiivistelmä säännön historiasa ja nykyisyydestä:
https://jkorpela.fi/normit.html#kolmi

Jukka