[voikko] -us- ja -uus-johdosten algoritminen tunnistaminen

Jukka K. Korpela jukkakk at gmail.com
Sat Oct 29 21:20:45 EEST 2022

En ole ihan kärryillä. ”Taivutuskaava” on minusta vain toinen nimitys
”Kotus-luokalle”, joka Joukahaisessa on.

Mainitsemani ISK:n sivu kuvaa aika hyvin, miten valinta -us- tai
-uus-johdoksen välillä riippuu sanan vartalon lopusta. Oletin kai turhan
naiivisti, että asian voisi hoitaa siltä pohjalta. Sehän mahdollistaisi
merkkijonomanipulaation, jos vain on tiedossa sanan (taivutus)vartalo tai
menetelmä sen muodostamiseksi, Kotus-luokan mukaan tai muuten.

ISK on kyllä aika hämärä, koska se esittää kieleen kuulumattomina sellaisia
(substantiivien) us-johdoksia, joita todellisuudessa käytetään, ja
toisaalta kuvaa sellaiset johdokset pikemminkin erikoisuuksina kuin
säännöllisen johtamisen tuloksina.

Jos tarkoitit, että nimisanoihin liitettäisiin (u)us-johdinten
muodostamista koskeva erillinen tieto, niin menetelmä olisi jokseenkin
karkea ja vaatisi, että jokaista uutta sanaa lisättäessä pitäisi ottaa
kantaa tällaiseen. Kyse on kuitenkin pääosin ”algoritmisesta” asiasta
(kielitajun piirteestä, joka oli olemassa ennen kuin algoritmin käsitettä
oli keksitty).

Kannattaisiko (minun t. jonkun muun) tehdä ehdotus tällaisten johdosten
muodostamisesta a) vartalon lopun mukaan tai b) Kotus-luokan mukaan?

Joka tapauksessa luokitukseen kuuluisi myös vaihtoehto
4) sekä -us- että -uus-johdos ovat mahdollisia (ja ehkä merkitykseltään
erilaiset).

Jukka

la 29. lokak. 2022 klo 8.04 Hannu Väisänen via voikko (