[voikko-devel] Toisen laatutavan taivutus Suomi-malagassa

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Dec 12 20:33:13 EET 2006

On Tuesday 12 December 2006 15:30, Hannu Väisänen wrote:
> Minun kielikorva sanoo, että teonsanojen toinen laatutapa taipuu kuten
> valo tai arvelu. Muotojen ainoa ero on, että valolla ei ole muotoa
> arveluiden, arveluitten.
>
> Myydä, myyty, myytyjen.
> Puhua, puhuttu, puhuttujen/puhutuiden/puhutuitten.
> Juosta, juostu, juostujen.
> Nuolaista, nuolaistu, nuolaistujen/nuolaistuiden/nuolaistuitten.
>
> Puhutuiden/puhutuitten-tyyppiset muodot kuulostavat sen verran
> vanhentuneilta, että onko niitä syytä ottaa Voikko-versioon? Nykyisin
> ne hyväksytään kummassakin versiossa.

Joo, kuulostavat nuo minustakin vanhentuneilta. Voisi jättää pois, tai vielä
mieluummin mukaan vain silloin kun asetus vanhat_muodot on käytössä.

Onko muuten tuossa joku ajatus takana, että laatutavat ja johdokset menevät
osittain päällekkäin? Kun löytyy esimerkiksi laatutapa_2_ttU ja johdin_ttU,
ja nuo tuntuvat sopivan samoihin sanoihin. Eli "myyty", "nuolaistuiden" jne.
tuottavat aina kaksi kaksi analyysia.