[voikko-devel] Kiiski, närhi , tilhi, taivutus?

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Fri Nov 24 09:13:17 EET 2006

On Thu, Nov 23, 2006 at 08:34:58PM +0200, Harri Pitkänen wrote:
> Voikko-versiossa tulisi pääsääntöisesti noudattaa uusimpia suosituksia, joten
> Suomen kielen perussanakirja varmaankin on lähempänä oikeaa meidän
> kannaltamme.

Selvä. Teen siis Suomi-malagaan uuden taivutusluokan kiiski, joka
taipuu Sukija-versiossa kuten risti ja lovi ja Voikko-versiossa kuten
lovi. Nykyään uuden taivutusluokan lisääminen Suomi-malagaan on
helppoa, kun tiedosto suomi.all generoidaan taivutuskaavojen
esimerkkisanoista, eli tarvitsee vain lisätä uusi esimerkkisana --- ja
tietysti muuttaa taivutusluokka sanastossa, mutta onneksi tällä kertaa
muutettavia sanoja on vain kolme.

Suomi-malagan versio 0.9.3, joka käyttää Joukahaisen sanastoa,
ilmestyy luultavasti ensi viikolla. Suurin muutos, mikä sanastoon on
tullut, on otta/oitta-teonsanojen taivutusluokkien korjaaminen.
Sukija-version pitää hyväksyä molemmat muodot, mutta Voikko-version
vain oikeat muodot (ammottaa, kirjoittaa). Aika monen
ammottaa-tyyppisen sanan taivutusluokaksi oli merkitty alittaa ja
päinvastoin. Voikko-versiossa ammottaa ja alittaa -tyyppiset sanat
taipuvat samalla tavalla, mutta niitä piti muuttaa, koska
Sukija-version on hyväksyttävä myös muoto ammoittaa.

Kuten olen jo aiemmin sanonut muutaman kerran, tiedostojen
indeksoinnissa ei voida ottaa kantaa siihen, mikä on oikein ja mikä
väärin, ja o(i)tta-tyyppiset sanat kirjoitetaan väärin niin usein,
että indeksoinnissa on parasta hyväksyä tällaisista sanoista molemmat
kirjoitusasut.