[hunspell-fi-devel] Joukahaisen testiasennus päivitetty

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Aug 3 10:55:51 EEST 2006

On Wednesday 02 August 2006 23:17, Reijo Tomperi wrote:

> Testauksesta puheenollen, kaipaatko palautetta vain virheistä, vai myös
> käytettävyydestä?

Selainyhteensopivuus ja bugit, jotka aiheuttavat "Internal error" -tyypin
virheilmoituksia tai muuta vastaavaa, ovat sellaisia joista kannattaa aina
kertoa. Mutta kyllä käytettävyydestäkin voi antaa palautetta, monet asiat
kyllä ovat jo tiedossani ja tarkoitus on niitä korjailla.

> Ainakin uudelle käyttäjälle sanan lisäämisen jälkeen
> avautuva syöttöformi on melkoista hepreaa. Esim. mitä taivutusluokkaan
> pitäisi kirjoittaa? Voisikohan siinä olla pudotuslista muuten mahdollinen?

Pudotuslista ei oikein toimi. Vaihtoehtoja olisi pari sataa, ja ne olisivat
yhtä lailla hepreaa uudelle käyttäjälle. Lisäksi tuollainen hankaloittaisi
sovelluksen siirrettävyyttä muille kielille, joissa taivutusluokitus voi olla
aivan erilainen. Oikea tapa korjata tämä on "taivutusluokitusvelho", johon
pääsee tuosta sivulta nappia painamalla ja joka auttaa sitten taivutusluokan
valinnassa.
Tuon lomakkeen suunnittelun lähtökohtana on kuitenkin se, että kaikkea ei
tarvitsekaan yhden ihmisen ymmärtää. Yksikään noista kentistä ei ole
pakollinen, joten sanoja voi lisätä laittamatta niille taivutusluokkaa.
Tietenkin kaikkien kenttien tarkoitus on silti dokumentoitava, sitä vaan en
ole vielä ehtinyt tekemään.

> [...]
> sanoista on jo sanastossa, mutta osa sanoista on uusia. Tällöin avautuu
> sivu "Ainakin osa lisäämistäsi sanoista on jo sanastossa." Ja en
> oikeastaan edes keksinyt, että mitä siinä pitäisi valita, jos ei halua
> puuttua olemassaoleviin sanoihin. Koska järjestelmä näytti aina ohjaavan
> virhesivulle jossa ilmoitettiin että yhtään sanaa ei lisätty.
> Järjestelmä kuitenkin näytti lisänneen uuden sanan vaikka väittikin
> toista.  Tämän jälkeen uusien lisättyjen sanojen muokkaus pitää
> ilmeisesti tehdä manuaalista reittiä, eli muistella mitä lisäili ja

Korjaan "Ainakin osa lisäämistäsi sanoista on jo sanastossa"
muotoon "Seuraavat lisäämistäsi sanoista ovat jo sanastossa". Auttaako tämä
tilanteen hahmottamista? Tuo "yhtään sanaa ei lisätty" ei oikeasti ole
virheilmoitus, vaikka siinä sanotaan "virhe" :) Tämä pitää tietysti korjata.
Jos ei halua puuttua olemassa oleviin sanoihin, ei tarvitse valita yhtään
mitään. Tässä näytössä on kyllä muitakin selviä käytettävyysongelmia, yritän
korjailla näitä ja pyydän sitten palautetta uudestaan.

Jos uusia sanoja lisää enemmän kuin yhden kerrallaan, sanaeditoriin ei pääse.
Tämä on oikeastaan tarkoituksellista, koska käyttöliittymä usean sanan
lisäämiseen on tarkoitettu sellaiseen monivaiheiseen työskentelyyn, jossa
sanoja ensin lisätään sanastoon todella paljon, ja vasta sitten aletaan
laittaa niille metatietoja kuten taivutusluokkia. Sanojen lisääjät ja
taivutusluokkien lisääjät voivat myös olla eri henkilöitä. Kyllä tuon
ominaisuuden silti voisi lisätä.

> "Lisää sanoja ehdotettujen sanojen listalta" linkin takaa avautuva
> järjestelmä antaa myös virheilmoituksen, jos valitsen että sana on
> virheellinen.

Tämäkään ei varmaan ole oikeasti virheilmoitus, vaan ainoastaan toteamus että
yhtään sanaa ei lisätty, mikä varmaan oli tarkoituskin jos sana/sanoja
merkittiin ainoastaan virheellisiksi. Korjaan tämänkin.

> "Lisää omia sanoja" osuudessa, jos kirjoittaa sanat, mutta unohtaa
> valita sanaluokan ja painaa nappia, tulee virheilmoitus ja linkki
> pelkästään etusivulle. (back napilla pääsee tosin takaisin, mutta...)
> Voisi olla parempi ainakin täällä jos virheilmoitus tulisi saman sivun
> ylälaitaan näkyviin ja mahdollistaisi käyttäjän tehdä korjaukset ja
> yrittää uusiksi.

Tämä on kanssa selvä ongelma, ehdottamasi ratkaisu on selvästi parempi. Sen
koodaamisessa vaan on enemmän työtä, mutta enköhän minä siihen aikanaan
ehdi...

> Sanojen lisäämisessä sallitaan merkkejä (esim. välilyönti), joita sanan
> hakemisessa ei sallita.

Bugi, korjataan.

> Feature request: Käyttäjän lisäämät sanat (tai ainakin viimeisimmät)
> olisi kätevää saada jostain näkyviin, koska oletettavista niihin haluaa
> tehdä korjauksia ja muita muutoksia enemmän kuin muihin sanoihin. Ja
> etenkin silloin kun lisää useampia sanoja kerrallaan, jolloin lisäämisen
> jälkeen tulee vain linkki etusivulle.

Tämä tulee mahdolliseksi sitten, kun sovellukseen lisätään varsinainen
hakutoiminto, nuo nykyiset hakutoiminnot ovat vaan väliaikaisratkaisuja.

> [...]
> tehdä ainakin kohtuullisen helpoksi avustaa taivutusluokan valinnassa,
> koska järjestelmä ilmeisesti osaa taivuttaa sanan sen jälkeen kun sille
> on taivutusluokka valittu. Eli jos ei muuten, niin yrittämällä jokaista
> taivutusluokkaa ja katsomalla missä niistä sana taipuu parhaiten. Tosin
> sanan historiatietoihin tulisi sellaisesta melkoinen määrä roskaa.
> Olisikohan jokin preview-nappi paikallaan? Eli valitaan sanaluokka esim.
> pudotuslistasta ja painetaan esikatselua, niin mitään ei tallenneta,
> mutta käyttäjä saisi näkyviin kyseisen sanan taivutusmuodot.

Tässä viittaan aikaisempaan kommenttiini "taivutusluokitusvelhosta".