[voikko-devel] Automaattiset korjaukset

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Dec 17 16:25:44 EET 2006

On Saturday 16 December 2006 19:57, Teemu Likonen wrote:

> [...]
> voisi katsoa tekijänoikeuslain mukaiseksi teokseksi. Listalle saa kuka
> tahansa tehdä mitä haluaa. Minun luvalla tai sen puutteella ei ole
> merkitystä.
>
> Taidat silti olla oikeassa: ainakin huomasin jostain FAQista, että Sun
> haluaa oikeuden luovutuksen pieniinkin materiaalin lisäyksiin. Jos joku
> teistä on jo moisen paperin allekirjoittanut, voi hän toki halutessaan
> noita eteenpäin toimittaa (tietäen, että todellisuudessa se on lain
> edessä yleistä omaisuutta - myös Sunin tuotteisiin liitettynä).

Sun on periaatteessa näissä asioissa hyvin tarkka. Siellä vaaditaan JCA
yhdenkin rivin muutoksille, jotta he voivat turvallisesti tehdä tuolla
lähdekoodilla mitä vaan ilman pelkoa ongelmista.
Käytäntö on sitten ihan muuta. Minun muutaman (eli noin kahden) rivin patchini
ovat menneet läpi ilman mitään kysymyksiä, vaikka en ole JCA:ta
allekirjoittanut. Ja lähdekoodin joukossa on suuriakin tiedostoja, joista
tiedetään vain että ne ovat "Copyright (c) 1989 1990 Adobe Systems
Incorporated. All rights reserved" tai jotain vastaavaa.

> Mutta niin, jos ei halua häslätä Sunin kanssa, voi ilmeisesti liittää
> korjauslistat erilliseen pakettiin, mahdollisesti
> openoffice.org-voikkoon. Tässä on myös se hyvä puoli, että muutosten
> tekemisessä on vähemmän välikäsiä. Siksi kannatan korjauslistojen
> liittämistä jotenkin läheisesti openoffice.org-voikkoon. En kyllä
> tiedä, miten se tapahtuu. :)

Teinpä juuri tämän: korjauslistojen pohjat löytyvät nyt SVN:stä:
http://svn.sourceforge.net/viewvc/hunspell-fi/trunk/unopkg/autocorrect/
Siellä tiedosto DocumentList.xml on se, johon nuo korjaukset pitäisi saada.
Laitoin sinne muutaman rivin testauksen vuoksi, mutta olen sitä mieltä että
parempi olisi generoida tuo tiedosto automaattisesti jostain järkevämmästä
lähtöformaatista, sellaisesta jota voitaisiin käyttää vielä kieliopin
tarkistukseen perustuvassa ratkaisussakin. Mietiskelenpä tätä vielä vähän
lisää.

Joka tapauksessa nyt SVN:stä rakennettu paketti openoffice.org-voikosta
sisältää automaattikorjauksen vaatimat tiedostot, ja ne näyttäisivät myös
toimivan. Sellainen ongelma tuossa kyllä on, että Autocorrect-lisäosia ei
nähtävästi tueta kuin vasta versiosta 2.0.4 alkaen. Eli en tiedä, mitä tuolle
lisäosalle tapahtuu jos sen yrittää asentaa aikaisempaan versioon.