[hunspell-fi-devel] [patch] [suomi-malaga] Isot kirjaimet

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon May 15 15:55:27 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> mieleen sellainen ajatus, että mitäs jos hyväksymme yhdysviivan
> yleisnimien välissä silloin, kun yhdyssanan jälkimmäinen osa on
> vaikkapa "asia", "sana", "kysymys" tai joku muu sellainen sana, jota
> tällaisessa yhteydessä on tapana käyttää (niitä ei varmaan ole
> käytännössä kovin montaa). Hannu: Voiko tämän toteuttaa jotenkin
> Suomi-Malagassa? Luulisi että siihen keino löytyy.

Minusta tuntuu, että noita on aika paljon. Voi
olla "lehmä-kirjoitusasu", "lehmä-ilmaisu". Sitaatiksi tai
kieliainekseen viitatessa sanaksi voi tulla melkein mikä tahansa:
jos-ehtolauserakenne, ja-rinnastus...

Korpela pohtii Kielikellon 3/1998 avustuksella yhdysmerkkiä myös
selventävänä välimerkkinä:

  Yhdysmerkkiä voidaan yleisissä säännöissä kuvattujen tapausten
  lisäksi käyttää, jos selvyys vaatii. Tuoreimmissa ohjeissa
  (Kielikello 3/1998) sanotaan: "Yhdysmerkkiä voidaan käyttää myös
  muissa yhdyssanoissa, jos ne muuten hahmottuvat vaikeasti tai ovat
  kaksitulkintaisia; jälkiosa alkaa tällöin usein vokaalilla." Ohjeissa
  esitetään tästä seuraavat esimerkit:

    pop-opisto
    syys-aiheinen
    nyky-isyys
    lottien sisar-ilta

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/4.4.html#yhd-selv

Tämä "jos selvyys vaatii" on tietenkin subjektiivista, ja kirjoittajan
täytyy pohtia asia oman tekstin kohdeyleisön näkökulmasta. Itse
alkaisin kallistua sille kannalla, että yhdysmerkki sallittaisiin
sanojen välissä aina. Täysin väärin se ei ole.

Tulee myös mieleen, että näppäimistön tällä puolella on henkilö, joka
varmasti joskus joutuu myös ta-vut-ta-maan kir-joi-tus-taan, ja
olisihan se ainakin plussaa, jos sekin tunnistuisi oikein.

 - TL