[hunspell-fi-devel] [patch] [suomi-malaga] Isot kirjaimet

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon May 15 19:15:38 EEST 2006

On Monday 15 May 2006 15:55, Teemu Likonen wrote:

> Minusta tuntuu, että noita on aika paljon. Voi
> olla "lehmä-kirjoitusasu", "lehmä-ilmaisu".

"kirjoitusasu" ja "ilmaisu" ovat vielä hyvin saman tyyppisiä sanoja
kuin "asia" ja "sana". Voihan noita toki jonkin verran olla, mutta Hannun
ehdottamalla menetelmällä niiden merkitseminen on sen verran helppoa että
vaikka niitä olisi satojakin niin se ei vielä ole paljon.

> Sitaatiksi tai
> kieliainekseen viitatessa sanaksi voi tulla melkein mikä tahansa:
> jos-ehtolauserakenne, ja-rinnastus...

Nämä ovat aika poikkeuksellisia tapauksia jos ajatellaan laajemmin, millaisia
tekstejä ihmiset yleensä kirjoittavat. Myös ohjelmointikielistä puhuttaessa
on ihan normaalia puhua jos-tai-rakenteista yms. eikä noita kovin moni
oikolukuohjelma tunnista. Ongelma on siinä, että jos konjunktiota
("ja", "jos", "tai" jne.) aletaan hyväksyä yhdyssanoissa niin sitten ollaan
jo lähellä sitä tilannetta, että sanavälinkin voi aina korvata yhdyssanalla.
Ja näinhän joskus tehdäänkin ("Hän-joka-jääköön-nimeämättä").

> [...]
>   kaksitulkintaisia; jälkiosa alkaa tällöin usein vokaalilla." Ohjeissa
>   esitetään tästä seuraavat esimerkit:
>
>     pop-opisto
>     syys-aiheinen
>     nyky-isyys
>     lottien sisar-ilta
>
> http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/4.4.html#yhd-selv
>
> Tämä "jos selvyys vaatii" on tietenkin subjektiivista, ja kirjoittajan
> täytyy pohtia asia oman tekstin kohdeyleisön näkökulmasta. Itse
> alkaisin kallistua sille kannalla, että yhdysmerkki sallittaisiin
> sanojen välissä aina. Täysin väärin se ei ole.

"isyys" ja "ilta" voidaan myös laittaa em. listalle, koska ne tosiaan helposti
sekoittuvat taivutus- tai johdinpäätteisiin ja voivat siksi tarvita tuota
yhdysmerkkiä.

Tässä on pidettävä mielessä se juttu, että jos nyt päätämme että yhdysviiva on
hyväksyttävä kaikissa sanaväleissä, niin ratkaisua ei voi Voikon
korjausversioissa enää muuttaa, koska meillä ei ole resursseja testata ja
korjata niin suuren muutoksen aiheuttamia ongelmia (tunnistettavasta
sanastosta häviää mahdollisesti yleisiäkin sanoja). Toisin päin sen sijaan on
turvallisempaa mennä, koska tiedämme täsmälleen mitä tällainen muutos
aiheuttaa.

Tehdään siis aluksi niin, että hyväksytään noita sanoja varovaisemmin ja
katsotaan miten tämä toimii käytännössä. Jos tunnistamattomia sanoja esiintyy
normaalissa tekstissä liian paljon, lisätään 1.0.1 -korjausversioon vaikkapa
tapaukset joissa jälkimmäinen osa alkaa vokaalilla. Ja myöhemmissä versioissa
sitten tarpeen mukaan lisää.

Kaikkien yhdistelmien hyväksyminen tekisi Voikosta pysyvästi Soikkoa heikomman
monien virheellisten sanojen tunnistamisessa. Ei Soikkokaan nimittäin kaikkea
hyväksy: partikkeleiden ja taivutettujen muotojen kanssa se on jo tarkempi.
Esimerkiksi seuraavat yhdistelmät hyväksytään:

talossa-sana
ja-sana
ei-sana
talo-koira
vihreä-ullakko
vihreän-ullakko
ei-kieltosana
kyllä-kieltosana

mutta seuraavia ei:

kylläkin-sana
ellei-sana
ja-ilmaisu
talossa-koira
vihreässä-ullakko
jos-ehtolauserakenne
ja-rinnastus
ja-kieltosana
ja-konjunktio

Kyllä me nyt tässä asiassa voimme yrittää Soikon päihittää, ei ihan heti
luovuteta :)

> Tulee myös mieleen, että näppäimistön tällä puolella on henkilö, joka
> varmasti joskus joutuu myös ta-vut-ta-maan kir-joi-tus-taan, ja
> olisihan se ainakin plussaa, jos sekin tunnistuisi oikein.

Tätä on käytännössä hyvin vaikea toteuttaa Malagan toimintaperiaatteesta
johtuen. Sen sijaan on paljon yksinkertaisempaa lisätä
tekstinkäsittelyohjelmaan ominaisuus, jolla valmiin tekstin saisi yhdellä
napin painalluksella tavutettua. Tällöin oikoluvun voisi tehdä
tavuttamattomalla versiolla ja muutenkin on varmaan mukavampaa kirjoittaa
teksti aluksi ilman tavuviivoja. Jos joku haluaa tutustua OpenOfficen
add-on -komponenttien tekemiseen, niin tässä voisi olla mukava projekti.
Voikkoa voi käyttää apuna itse tavutuksessa.