[voikko] Partisiipit ja infinitiivit yhdyssanoissa

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Jun 29 13:37:09 EEST 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Tämä hämää minua nyt vähän: "pesunkestävä" sisältää
> genetiivin, "ylitsevuotava" etuliitteen ja "oppiminen" on
> substantiivijohdos, jota ei voi käsitellä samalla kertaa
> adjektiivijohdosten kanssa.

Olen pahoillani. "Pesunkestävä" oli teknisesti huono esimerkki, koska
genetiivissä olevat määritteosat pitää hyväksyä. Annoin "pesunkestävän"
vain esimerkkinä vakiintuneesta, uudesta käsitteestä, joka tarkoittaa
eri asiaa kuin sanaliitto "pesun kestävä". Minun pitäisi koettaa
muotoilla esimerkit täsmällisemmin ja ohjelmoinnin kannalta
relevantilla tavalla.

Haluaisin siis pois automaattisen tunnistuksen partitiivi- ja
paikallissija-alkuisilta yhdyssanoilta, jos jälkiosana on

 - I partisiippi (aktiivissa -vA [laulava]; passiivissa -[t]tAvA
   [laulettava])
 - II partisiippi (aktiivissa -nUt, -lUt, -rUt, -sUt [laulanut];
   passiivissa -[t]tU [laulettu])
 - agenttipartisiippi ja III infinitiivi (-mA- [laulamalla])
 - IV infinitiivi ja substantiivijohdos (-minen, -mis- [laulaminen])

Lisäksi näyttäisi olevan muitakin johdoksia, joille tällä hetkellä
hyväksytään ainakin paikallisijassa oleva määrite,
esimerkiksi -Us-substantiivijohdokset "päähänpälkähdys"
tai "kissaltahypähdys". Myös nämä pois.

> Olisi kenties parempi määritellä ensin,
> mitkä näistä dokumentoimattoimista yhdyssanatyypeistä olisi
> säilytettävä.

Yksikön nominatiivissa sekä yksikön ja monikon genetiivissä olevat
määriteosat pitäisi hyväksyä samaan tapaan kuin ennenkin.

> Liitteenä kuitenkin muutos, jonka pitäisi poistaa
> ainoastaan sellaiset yhdyssanat, joissa on substantiivi muussa kuin
> nominatiivimuodossa liitettynä verbin adjektiivijohdokseen. Kenties
> tämä olisi lähellä sitä, mitä on tässä etsitty.

Tietääkseni missään muussa kieliopissa kuin Suomi-Malagassa partisiipit
eivät ole adjektiivijohdoksia, ja se hämää tällaista kieli-ihmistä. :)

(Partisiippien luokittelemiseen verbeiksi on sinänsä kyllä hyvät muoto-
ja lauseopilliset syyt, mutta tietokonepohjaisessa oikoluvussa syyt
eivät välttämättä ole kovin painavia.)