[voikko] Miksi suomi ei näy suoraan valikossa Thunderbirdissä?

Jukka K. Korpela jkorpela at cs.tut.fi
Thu May 5 19:42:30 EEST 2011

Olen asentanut uuteen Windows 7 -koneeseen uusimman Firefoxin ja
Thunderbirdin (molemmat suomenkielisinä) ja niistä kumpaankin englannin
(en-US) oikoluvun ja Voikon. Molemmat kielet toimivat Firefoxin
oikoluvussa. Mutta Thunderbirdissä vain englanti on valittavissa
viestinkirjoitusikkunan Oikolue-valikossa, samoin asetuksissa (Työkalut
 > Asetukset > Viestin kirjoitus > Oikoluku, jossa olen valinnut
vaihtoehdon ”Oikolue teksti kirjoitettaessa”.

Hämmentävintä on se, että oikoluvun virheelliseksi ilmoittaman sanan
klikkaaminen hiiren kakkospainikkeella avaa joissakin tilanteissa
valikon, jossa on kohta ”Kielet” ja siinä valittavissa myös suomi. Tai
ehkäpä vielä hämmentävämpää on, että Firefox näyttää myös jonkin oudon
logiikan mukaan tunnistavan tekstin kielen (vähän niin kuin Word...) ja
vaihtavan oikoluvun suomen mukaiseksi. Siis joskus.

Miten oikoluvun kieltä oikein pitäisi voida hallita Thunderbirdissä?

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/