[voikko] Berg-loppuisten sukunimien taivutus Joukahaisessa?

Jukka K. Korpela jkorpela at cs.tut.fi
Wed May 27 21:24:03 EEST 2015

2015-05-27, 11:48, Hannu Väisänen kirjoitti:

> Berg taipuu Bergillä, mikä on minun kielikorvani mukaan oikein.

Ehdottomasti.

> Jos nimen alkuosassa on a, o tai u, jotkut sukunimet taipuvat a:llisina
> ja jotkut ä:llisinä:
>
> Goldberg : a
> Gran=berg : ä

Deskriptiivisen kieliopin kannalta pitäisi pikemminkin todeta, että
sellaiset sukunimet voivat saada joko a- tai ä-päätteet. Kielitoimiston
ohjeet eivät ole erityisen selvät tässä asiassa, mutta sanoisin, että
sama pätee niidenkin mukaan, siis normatiivisen kieliopin kannalta.
Käytännössä voi tietysti olla nimikohtaista vaihteluakin.

> Jotkun berg-loppuiset sukunimet on siis merkitty yhdyssanoiksi, ja
> taipuvat yleensä ä:llä, mutta
>
> Blomberg
> Churberg
> Malm=berg
> Ruthenberg
>
> on merkitty taipuvaksi sekä a:llä että ä:llä.

Kyse on suomen kielen kannalta vieraista nimistä – vaikkakin osittain
nimistä, jotka ovat tavallisia Suomessa –, jolloin yhdyssanaksi
tulkitseminen on aina... tulkintakysymys. Selvästi ruotsinkieliset nimet
ehkä herkimmin tulkitaan yhdyssanoiksi, koska jopa kouluruotsin rimaa
hipoen suorittaneet varmaan tajuavat, että ruotsissa ne ovat yhdyssanoja.

> Yritän vain päättää, miten Gutenberg olisi taivutettava...

Gutenberg : Gutenbergiä ~ Gutenbergia

Epäluotettavan Google-vertailun*) perusteella ä-muodot ovat kolmisen
kertaa yleisempiä, mikä vastaa subjektiivista kokemustani. Joka
tapauksessa vaihtelu a ~ ä on todellista, eikä kumpaakaan muotoa voi
leimata virheelliseksi.

"gutenbergilla" contra "gutenbergillä", lainausmerkit mukana
hakulausekkeissa.

Yucca