[voikko] Komparatiivit ja superlatiivit

Sami Liedes sami.liedes at iki.fi
Tue Jun 25 21:11:22 EEST 2019

On Mon, Jun 24, 2019, 23:06 Jukka K. Korpela <jukkakk at gmail.com> wrote:

> Sellainen nykyisin sallittu vaihtelu kuin kivin ~ kivoin ei liene
> oikoluvun kannalta merkitsevä, koska nyt sallittu ”kivoin” kelpaa muutenkin
> siksi, että se on kiva-sanan monikon instruktiivi (sangen teoreettinen
> muoto, mutta taivutusalgoritmi tuottaa sen). Sen sijaan sanojen
> jäsennyksessä on olennaista, syntyykö vain tämän mukainen jäsennys vai myös
> superlatiivijäsennys.

Jännä logiikka. Minun nähdäkseni hyvän oikoluvun tehtävä ei ole hyväksyä
täsmälleen kaikkia teoreettisesti oikeita muotoja, vaan vastata
kysymykseen, kirjoittiko käyttäjä todennäköisesti jotain muuta kuin
tarkoitti ja osoittaa sanat, joissa tämä todennäköisyys on riittävän
matala. Tällöin "sangen teoreettiset muodot" on yleensä syytä hylätä,
ainakin jos ne ovat usein typoja jostain muusta muodista.

-Sami