[voikko] Bugiraportti: Sama sana paikan- ja sukunimenä

Sami Liedes sami.liedes at iki.fi
Sun Sep 26 11:35:55 EEST 2021

[Filosofiaa:] Onko tässä pakko olla ristiriita pragmaatikkominän ja
idealistiminän välillä? Ainakaan minä en koe, että ne ovat minulla
ristiriidassa, ainakaan oikolukutehtävässä.

Mielestäni ei ole järkevää ajatella, että oikoluvun tehtävä olisi tunnistaa
ja hyväksyä täsmälleen kaikki validit suomen kielen lauseet. Tällainen
oikoluku olisi yhtä aikaa teknisesti hieno ja tämän ominaisuutensa osalta
hyödytön. Sen sijaan oikoluvun tehtävä on tunnistaa
sanat/lauseet/rakenteet, joissa todennäköisesti on virhe siinä mielessä,
että ne joko eivät ole validia kieltä tai ne eivät tarkoita sitä, mitä
kirjoittaja tarkoitti.

Ideaalinen oikoluku, joka varmaankin osaisi tehdä tämän jokseenkin yhtä
hyvin kuin paras ihminen, osaisi huomioida kaiken kontekstin ja tiedon
maailmasta tehdessään päätelmää siitä, tarkoittiko kirjoittaja sanoa jotain
muuta kuin mikä on tekstin kirjaimellinen merkitys.

Sen sijaan oikolukevan ihmisenkään tehtävä ei käytännössä koskaan ole
hyväksyä edes syntaktisesti ja semanttisesti validia kieltä, jos on
pääteltävissä, että kirjoittaja on tarkoittanut jotain muuta.

Käytännössä tietenkään ihminenkään ei voi aivan kaikissa tilanteissa tehdä
binääristä päätelmää siitä, onko tekstissä tällainen virhe. Tällöin
oikoluvun tehtäväksi jää osoittaa kohdat, joissa on virhe jotain
kynnysarvoa suuremmalla todennäköisyydellä.

-Sami