[voikko] Bugiraportti: Sama sana paikan- ja sukunimenä

Jukka K. Korpela jukkakk at gmail.com
Tue Sep 28 22:25:30 EEST 2021

ti 28. syysk. 2021 klo 21.51 Harri Pitkänen (hatapitk at iki.fi) kirjoitti:

> nimi), joita muilla erisnimillä ei ole.

Kiitos selityksestä. Ymmärrän tämän, mutta en hahmota, mistä kaikesta on
kyse. Esimerkiksi asukkaannimijohdoksia muodostetaan -lainen-johtimella,
mutta samalla johtimella muodostetaan johdoksia myös muista erisnimistä.
Nimi ”Korpela” on nyt Joukahaisessa vain sukunimenä, mutta todellisuudessa
se on myös paikannimi (mm. Asutusnimihakemistossa). Niinpä sana
”korpelalainen” ei kelpaa Oikofixille, vaikka se lienee paitsi tietyn
historiallisen liikkeen kannattajan nimitys myös asukkaannimitys.

> Ja tämä selittää myös havaitsemasi ilmiön. Koska Voikon morfologia on
> alkujaan oikolukuun tarkoitettu, ei tarpeen viedä samaa sanaa useaan
> kertaan, mutta paikannimitulkintaa priorisoidaan, jotta siihen liittyvät
> johdokset ja yhdyssanat osataan tunnistaa.

Eniten minua jäi mietityttämään, miksi ”nieminen” ei kelpaa. Vaikuttaa
siltä, että leksikossa oleva erisnimi estää sanan generatiivisen tulkinnan
niemi + -nen.

Jukka